- Browse by Author
Browsing by Author "Huerta Coatl, Gabriela"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Trabajo terminal, especialidad La comunicación pública en la preservación del material arqueológico dirigida a los estudiantes de educación básica de Santiago Acatlán Puebla, 2020-2024(Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, 2024-06) Huerta Coatl, Gabriela; CASTELLI OLVERA, SARAHI ISUKI; 386736"La presente investigación aborda el desconocimiento arqueológico en la comunidad de Santiago Acatlán, Puebla, especialmente entre estudiantes de educación básica, lo cual representa una problemática significativa dada su rica herencia cultural prehispánica. A pesar de contar con un valioso patrimonio, este no es valorado ni protegido adecuadamente, lo que ha derivado en la destrucción involuntaria de sitios y materiales arqueológicos de gran relevancia histórica. Esta situación se ve agravada por la falta de recursos tecnológicos y educativos, ya que gran parte de la población vive en condiciones socioeconómicas desfavorables y carece de acceso a servicios como electricidad e internet (INEGI, 2020). En este contexto, el objetivo principal del estudio es generar conciencia en los estudiantes sobre la importancia de la arqueología como herramienta para fortalecer la identidad cultural y promover el desarrollo comunitario. Para ello, se contempla una metodología que incluye entrevistas, diseño e implementación de estrategias de comunicación educativa, así como la evaluación de su impacto en la percepción y comportamiento tanto de los alumnos como de la comunidad. De esta forma, se espera contribuir a la revaloración del patrimonio arqueológico local y a su adecuada preservación a través de la educación".Tesis de licenciatura Material proposal to teach Spanish as a Foreign Language A1: Vocabulary related to Adelitas from the Mexican Revolution(Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, 2021-01) Huerta Coatl, Gabriela; JUAREZ PACHECO, SANDRA; 543902"Language learning requires the use of authentic material that usually become an excellent strategy to teach something to students effectively. Mainly, within the SFL field, teachers need materials designed to teach specific vocabulary to foreigners. This study proposes authentic material to teach Mexican revolution vocabulary related to Adelitas. Therefore, this study aims to determine how useful is this study’s material proposal to teach vocabulary related to Mexican female soldiers during the revolution called Adelitas. To test the hypothesis and due to the cessation of activities caused by the pandemic COVID-19, the researcher invited a Chinese man to participate in this research. The Chinese student did not speak, understand, read or write Spanish at all. The student belonged to the A1 level within the CEFR, consequently the participant had an introverted attitude. The results showed that the proposed material was fun and it helped the student to go over the vocabulary taught during class. The pictures in the proposed material brought not only images of reality, but can also work as a fun element in the class. Although the vocabulary was a little difficult for the Chinese student, this research showed the importance of including culture in the teaching programs of Spanish as a Foreign Language."