2019-08-262019-08-26https://hdl.handle.net/20.500.12371/4054The Buchon figure comes to be in a moment of unemployment crisis, of insecurity, of a fragile state wrapped up by mediation, frivolous spectacle or soap opera responses, a commitment to the ephemeral and the lack of a life project for these young people. It seduces young people, who want to be a Buchon as an alternative to the nonexistent life proposal of the State: This is an approach to the model of a narcoculture. Based on this parallel process of social construction, Buchon and narcoculture are exposed synthetically, mechanisms that transform the social and cultural practices of the people of a region. These cultural practices are integrated and become daily practices in the city of Mazatlan.La figura del buchón aparece en un momento de crisis, de desempleo, de inseguridad, de un Estado frágil envuelto por la mediatización, las respuestas frívolas estilo espectáculo o telenovela, la apuesta por lo efímero y la falta de un proyecto de vida para los jóvenes. Seduce a los jóvenes, quienes ven una posible alternativa ante la falta de una propuesta del Estado: acercarse a los modelos de la narcocultura. Con base en ese proceso paralelo de construcción social, se expone sintéticamente el buchón y la narcocultura, con el papel de algunos mecanismos que transforman las prácticas sociales y culturales de los sujetos de una región, de una ciudad y de las prácticas culturales que se integran a las prácticas cotidianas de la ciudad de Mazatlán.application/pdfapplication/xmlCopyright (c) 2017 TLA-MELAUA. Revista de Ciencias SocialesBuchon, narcocultura, violence, image, marketRelaciones InternacionalesBuchón; narcocultura; violencia; imagen; mercado.Buchón: Is it an image, a cultural way or just an urban expression of Sinaloa’s young population?El buchón: ¿una imagen juvenil o una expresión cultural y urbana de Sinaloa?info:eu-repo/semantics/article