- Browse by Author
Browsing by Author "Reyes Meza, Verónica"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Artículo Procesos de escritura de investigadores en la redacción de artículos científicos(2020-12-28) Platas García, Alejandra; Castro Manzano, J. Martín; Reyes Meza, Verónica; Platas García, Alejandra; 0000-0002-5150-0668; Castro Manzano, J. Martín; 0000-0003-2227-921X; Reyes Meza, Verónica; 0000-0002-2745-4032"El objetivo de esta investigación consistió en identificar algunos de los procesos de escritura que miembros del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) implementan cuando preparan artículos científicos para su publicación. Aplicamos un cuestionario validado mediante juicio de expertos a 12 participantes. Entre los resultados que podemos reportar encontramos, por ejemplo, que la metodología tiene prioridad en el proceso de redacción del artículo, y que, aunque ésta suele ser una labor individual, la revisión del artículo es más bien una tarea compartida. Finalmente, a partir de estos resultados ofrecemos estrategias de redacción científica que podrían ser útiles a investigadores expertos o en formación".Artículo Reading comprehension as a complex phenomenon. An approach based on assessment, inference, and foreign language(2020-12-16) Platas García, Alejandra; Castro Manzano, J. Martín; Reyes Meza, Verónica; Platas García, Alejandra; 0000-0002-5150-0668; Castro Manzano, J. Martín; 0000-0003-2227-921X; Reyes Meza, Verónica; 0000-0002-2745-4032"As foreign language teachers, we have observed that reading comprehension is a complex phenomenon worth studying. Here, we address reading comprehension from the point of view of several disciplines: education (for assessment), logic (for inference), and linguistics (for foreign language), within an experimental framework. Our goal was to analyze and compare whether the properties of a test (say length, complexity, and inference) and the attributes of a test-taker (say test taking strategies, metacognitive awareness of reading strategies, and academic fields) have an effect on reading comprehension performance in native (Spanish) and foreign language (Italian). A quantitative cross-sectional study was performed on a sample of 35 students from a foreign languages centre; we used generalized linear mixed models to analyse the data. We found that the attributes of the test had an effect on performance in both languages, while the attributes of the test-takers had an effect only in foreign language".